Da, insa deocamdata detinerea unei masini electrice la noi in tara este un moft sau chiar un lux, deoarece nu oricine isi poate permite sa cumpere si sa foloseasca un astfel de automobil.

Daca bugetul permite…

Cea mai ieftina masina electrica de pe piata europeana in momentul actual este Renault Twizy, cu un pret minim de 7.500 euro, insa este mai degraba potrivita pentru trafic urban, viteza fiind limitata intre 45 si 80 km/ h, asadar pe autostrada si in afara localitatilor nu este practic a fi folosita.

Majoritatea ofertelor de preturi pentru masini electrice depasesc insa pretul de 20.000 euro, iar finantarile oferite de guvern pentru a atrage cumparatorii spre aceste automobile nu coboara intr-atat preturile incat sa fie atragatoare pentru toate categoriile de cumparatori. Programul Rabla Plus sustine cumparatorii de masini electrice cu un ecotichet de 45.000 de lei, adica aproape 10.000 euro, insa valoarea acestei bonificatii nu poate depasi 50% din pretul contractat al vehiculului! Si finantarea prin programul Rabla Plus (de 6.500 lei, la care se poate adauga un ecobonus de 1.000 lei, care se acorda la achizitionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care genereaza o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/ km in regim de functionare mixt si/ sau un ecobonus in valoare de 1.700 lei la achizitionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid) poate fi accesata impreuna cu Programul de stimulare a achizitiei de automobile noi, sustinut de Guvern prin O.U.G. nr. 17/2019. Astfel sunt garantate de catre stat 50% din valoarea finantarilor destinate achizitionarii unei masini electrice.

Cum si unde se poate incarca o masina electrica in Romania?

 

Modelul Renaul Zoe, de exemplu, una dintre cele mai ieftine masini electrice comercializate si in România, are insa costuri ulterioare, fiind de luat in calcul inchirierea unui acumulator de la fabricant, cu o taxa lunara. Asadar, in cazul acestei marci, considerand costurile de consum ale automobilului, ar putea rezulta ca utilizatorul nu va fi in avantaj economic folosind un automobil electric.

Alimentarea este una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confrunta conducatorii de masini electrice in Romania, cea mai practica solutie fiind achizitionarea de statii de incarcare pentru vehicule electrice pentru a fi folosite in garaj. Insa cine locuieste intr-un apartament de bloc si nu are un garaj ar putea incarca acumulatorul masinii doar la statii din oras, daca exista astfel de puncte de alimentare. Unele supermarketuri sau benzinarii ofera astfel de servicii gratuit clientilor sai, insa anumite firme care detin puncte de alimentare pentru masini electrice au inceput sa taxeze furnizarea de energie electrica pentru incarcarea masinilor.

Daca astfel de solutii nu sunt la indemana, nici nu merita luata in calcul achizitia unui automobil electric, mai mult, cei care insista pe ideea de a avea o asemenea masina trebuie sa calculeze eventualele costuri cu inchirierea acumulatorului, plus cheltuielile de alimentare – daca nu au acces la o statie cu incarcare gratuita.

Marele dezavantaj al folosirii unei masini electrice in Romania este reteaua de statii de incarcare pentru astfel de vehicule, pe un traseu mai lung parcurs in tara noastra, soferul fiind nevoit sa-si calculeze timpul de alimentare si sa caute puncte de alimentare dupa cateva sute de kilometri parcursi, durata de incarcare depinzand de acumulatorul masinii.

Insa un avantaj al autovehiculelor actionate electric este scutirea acestora de impozit, ceea ce poate fi un cost in minus de luat in calcul de catre cei interesati sa isi cumpere o asemenea masina.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post Performanța AMD Radeon Pro Software for Enterprise este peste cea a NVIDIA Quadro, în ceea ce privește task-urile profesionale din industria creativă
Next post AOC și Red Bull anunță un parteneriat de lungă durată